Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

Pod cyfrową opieką w drodze – cz. II

Usługi dla przewoźników: telematyka, karty flotowe i urządzenia pokładowe OBU
18 listopada 2024

Cyfrowe usługi z portfolio MAN Digital Services oferowane są dla każdego typu pojazdu od 3,5 t Fot. MAN

 
Przewoźnicy poszukują innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą im zwiększyć efektywność i zredukować wydatki. W tym kontekście kluczowe stają się usługi, takie jak telematyka, karty flotowe oraz urządzenia pokładowe OBU (On Board Unit). Te nowoczesne technologie stanowią fundament dla zarządzania flotą oraz optymalizacji procesów transportowych.
Ich wykorzystanie staje się nieodzownym elementem skutecznego zarządzania flotą transportową.
– Te innowacyjne technologie nie tylko pomagają w optymalizacji kosztów, ale także zwiększają bezpieczeństwo i efektywność operacyjną – mówi Maciej Borowski, kierownik zespołu ds. opłat drogowych Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce (ZMPD). – W obliczu rosnącej konkurencji na rynku transportowym, inwestycje w nowoczesne rozwiązania mogą być kluczem do sukcesu. Przewoźnicy, którzy zdecydują się na implementację tych usług, z pewnością zyskają przewagę, a ich działalność stanie się bardziej zrównoważona i opłacalna.

Eurowag

Kartami paliwowymi Eurowag można dokonywać transakcji bezgotówkowych na ponad 15.000 stacji paliw w 30 krajach Europy, które oferują szeroką gamę paliw, od standardowych, po paliwa premium i alternatywne. Sieć akceptacji Eurowag obejmuje również własne stacje paliw, działające pod brandem „Eurowag Truck Park”.
– Dzięki naszej karcie paliwowej firmy transportowe mogą uzyskać dostęp do najlepszych cen paliw, a także dokonywać płatności za dodatkowe usługi oferowane przez Eurowag lub naszych partnerów, w tym m.in. mycie ciężarówek, czyszczenie zbiorników czy parkowanie – mówi Tomasz Góralewicz, national sales manager, Grupa Eurowag. – Nasze karty paliwowe pozwalają lepiej monitorować i kontrolować wydatki całej floty, optymalizować zarządzanie fakturami (wszystkie zbiorcze faktury w jednym miejscu – na dedykowanym Portalu Klienta), a także wyposażone są w specjalne zabezpieczenia przed oszustwami paliwowymi, co pozwala unikać ryzyka nieautoryzowanych, fraudowych transakcji.

Urządzenie pokładowe EVA od Grupy Eurowag ułatwia codzienną pracę przewoźników poprzez automatyczne pobieranie opłat drogowych w standardzie EETS, za pośrednictwem jednego urządzenia OBU.

– Eliminuje to konieczność posiadania kilku różnych jednostek do poboru myta, przyspiesza pracę, obniża koszty związane z administracją wielu dokumentów i może pomóc w uniknięciu kar wynikających z nieprawidłowego uiszczania opłat – zaznacza Tomasz Góralewicz. – Aktualnie rozwiązanie EVA jest dostępne, m.in. w Polsce, Czechach, Niemczech, Austrii, Słowacji, Belgii czy na Węgrzech. Działa również w pięciu europejskich tunelach, a także na mostach Öresund i Storebaelt i na autostradach A1 i A4 w Polsce. Co więcej, system EVA posiada bezpłatny podstawowy pakiet telematyczny, który pozwala na monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym, ułatwia planowanie tras i redukuje zbędne kilometry. Bieżąca kontrola tras minimalizuje ryzyko błędów w zarządzaniu flotą, co prowadzi do większej efektywności i obniżenia kosztów operacyjnych. Warto dodać, że system EVA zabezpiecza pojazdy przed nieautoryzowanymi transakcjami paliwowymi, dzięki funkcji tzw. Fuel Guard. Sprawdza ona, czy położenie pojazdu zgadza się z lokalizacją stacji, na której ma być dokonane tankowanie. Jeśli okaże się, że nie jest ono zbieżne, system automatycznie blokuje daną transakcję, a to pozwala uniknąć nadużyć dokonywanych kartami paliwowymi.

Urządzenie EVA oferowane przez firmę Eurowag wykorzystuje nowoczesne technologie geolokalizacyjne i telekomunikacyjne.

– Dzięki systemom GPS i innym technologiom geolokalizacyjnym do precyzyjnego śledzenia lokalizacji pojazdu, system jest w stanie zidentyfikować, w jakim kraju lub regionie znajduje się pojazd, co pozwala na automatyczne obliczanie i pobieranie odpowiednich opłat drogowych – podkreśla Tomasz Góralewicz. – Z kolei dzięki technologii telekomunikacyjnej, urządzenia komunikują się z centralnym systemem zarządzania poprzez sieci mobilne, co umożliwia szybkie przesyłanie danych o lokalizacji i transakcjach, dzięki czemu możliwe jest zdalne monitorowanie statusu urządzenia oraz bieżące zarządzanie płatnościami.

Jak informuje T. Góralewicz, urządzenie OBU Eurowag obejmuje zmiany dotyczące wprowadzenia obowiązku uiszczania opłat drogowych w Niemczech dla pojazdów o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, które zaczęły obowiązywać w lipcu 2024 roku.

Tomasz Góralewicz, ekspert Eurowag Fot. Eurowag

 
– Rozwijając nasze OBU skupiamy się przede wszystkim na zapewnieniu zgodności z najnowszymi technologiami i standardami, np. sieciami nowej generacji, obsługą bezprzewodową lub włączaniem inteligentnych komponentów w celu umożliwienia bardziej zaawansowanych funkcji – dodaje komentuje Karol Marcinkowski, technician manager PL, Grupa Eurowag. – Priorytetem jest również maksymalizacja wydajności i komfortu użytkowania urządzenia przez naszych klientów. Oprócz pobierania opłat drogowych, nasze OBU oferuje usługi telematyczne, eliminując potrzebę posiadania dodatkowego urządzenia w pojeździe.

Karol Marcinkowski zwraca uwagę, że jednym z największych wyzwań dla wszystkich dostawców OBU jest proces certyfikacji, który musi być ukończony osobno w każdym kraju. Proces ten może trwać kilka miesięcy, a nawet lat, zanim będzie możliwość wprowadzenia nowego urządzenia na rynek.

Karol Marcinkowski, ekspert Eurowag Fot. Eurowag

 

MAN

Cyfrowe usługi z portfolio MAN Digital Services oferowane są dla każdego typu pojazdu od 3,5 t - TGE z silnikami Diesla, pojazdy ciężarowe, aż po autobusy, w tym elektryczne. Będą integralną częścią w 100% elektrycznej ciężarówki MAN eTruck, która w 2025 roku trafi do seryjnej produkcji.
Największą grupę użytkowników usług cyfrowych MAN stanowią posiadacze małych i średnich flot pojazdów ciężarowych tej marki. Z pomocą usług cyfrowych dla klientów tworzone są różne wartości dodane. Najważniejsze z nich to zwiększona wydajność, dzięki analizie użytkowania pojazdu i stylu jazdy kierowcy oraz zmniejszony nakład pracy na codzienne zadania różnych grup użytkowników (np. kierowcy, menedżera floty, logistyka, serwisu macierzystego klienta). Krótko mówiąc, usługi cyfrowe mają czynić codzienny biznes łatwiejszym.
– Producent może lepiej niż ktokolwiek inny zbierać, przetwarzać i analizować dane z pojazdu, a informacje prezentować odbiorcom w formie usług – zapewnia Emilia Bilska, specjalista ds. produktu MAN Digital Services w MAN Truck & Bus Polska. – Dlatego też tak wielu posiadaczy pojazdów ciężarowych marki MAN korzysta z już fabrycznie montowanych modułów telematycznych (OEM RIO Box). W przypadku MAN-a moduł TBM3/RIO jest montowany w pojazdach ciężarowych od 2018 roku, w autobusach od 2019 roku. Pojazdy TGE 3,5 T wyposażane są od 2021 roku w tzw. OCU3. Moduły te stanowią interfejs techniczny między pojazdami a usługami cyfrowymi.
Dane z pojazdu są przetwarzane w chmurze i prezentowane na platformie telematycznej RIO w formie usług cyfrowych w sposób przyjazny dla użytkownika. Platforma RIO działa w chmurze, dzięki czemu klienci mają do niej dostęp za pośrednictwem przeglądarki internetowej – niezależnie od swojej lokalizacji i używanych urządzeń. Oczywiście innego typu informacje są ważne dla menedżera floty, inne dla kierowcy, a jeszcze inne dla serwisu macierzystego. Dlatego nasze usługi uwzględniają ten podział i potrzeby poszczególnych grup użytkowników.
Ponadto platforma RIO jest samoobsługowa, co oznacza, że klient samodzielnie aktywuje usługi cyfrowe, zarządza flotą (np. dodaje pojazdy, grupuje je wg swoich potrzeb), zarządza użytkownikami w ramach własnej firmy, nadając im odpowiednie uprawnienia, ograniczając je np. do samego podglądu lub nadając role administrowania flotą.

W zależności od wymagań biznesowych klienci MAN-a mogą wybierać z szerokiej gamy usług. Portfolio obejmuje zarządzanie tachografem i czasem (usługa Compliant i Timed), śledzenie pojazdów (Geo) i wsparcie kierowcy (bezpłatna aplikacja MAN DriverApp), zarządzanie ładowaniem w autobusie elektrycznym (eManager „S” i eManager „M”), status komponentów podlegających konserwacji i proaktywne zarządzanie konserwacją i naprawami (bezpłatny MAN ServiceCare S), poziomy płynów tj. AdBlue, olej, paliwo oraz dodatkowo zużycie okładzin hamulcowych, ciśnienie w oponach w pojazdach z TPM (usługa MAN ServiceCare „M”). Analiza spalania, wykorzystania pojazdu i programów jazdy, wraz z oceną stylu jazdy kierowcy możliwa jest natomiast w usłudze o nazwie Perform.
Pojazdy z produkcji seryjnej MAN eTruck oferowane będą z usługami przeznaczonymi dla tej właśnie grupy pojazdów: MAN SmartRoute, polegająca na inteligentnym planowaniu trasy z uwzględnieniem postoju na ładowanie, wysłaniem skalkulowanej trasy do nawigacji pojazdu oraz usługa eManager do wyboru trybu ładowania z możliwością włączenia prekondycjonowania, aby zoptymalizować zużycie energii na trasie i zapewnić sprawność pojazdu. Ładowanie na trasie będzie szczególnie istotne w przypadku transportu dalekobieżnego. Proces ładowania może być monitorowany zarówno przez kierowcę (aplikacja MAN Driver), jak i menedżera floty (w usłudze eManager). Usługa zapewni wgląd w historię procesów ładowania i rozładowywania akumulatorów.
Analiza użytkowania pojazdów uwzględnia różne obszary, np. użycie kickdown, jazdę z aktywnym tempomatem, a w przypadku eTrucka uwzględnia dodatkowo rekuperację i zużycie energii w podziale na różne jednostki (np. układ napędowy, PTO czy chłodzenie/ogrzewanie akumulatorów).

Jak ujawnia Emilia Bilska, największym zainteresowaniem wśród posiadaczy pojazdów MAN cieszą się usługi GEO (GPS), Compliant M (zdalny odczyt tachografu i karty kierowcy), Perform (analiza spalania) oraz szczegóły konserwacji wraz z możliwością dodania własnych spersonalizowanych elementów (np. konserwacja klimatyzacji, windy itp.).
Usługa Compliant M uwzględnia bezpieczny hosting kart firmowych. W tym zakresie MAN współpracuje z firmą DAKO, która dba o to, by karta przedsiębiorstwa klienta zawsze była online w centrum hostingowym. Dzięki temu klienci mogą wykonywać zdalne pobieranie szybciej i częściej, ponieważ karty są zawsze online w tzw. hotelu kart. Wystarczy ustawić interwał pobierania, posiadanie czytnika kart jest więc zbędne. Dodatkowo, oprócz pobierania zgodnie z interwałami, klient może raz dziennie dokonać odczytu na żądanie.
Każda firma transportowa ma prawny obowiązek regularnego odczytywania i zapisywania danych z tachografu i karty kierowcy. Z usługą Compliant M zadanie to jest uproszczone – dane są regularnie i automatycznie pobierane i przechowywane w chmurze RIO. Automatyczny proces pozwala zaoszczędzić czas, zasoby ludzkie i tym samym bez większego wysiłku firma spełnia wymogi prawne.

MAN Truck & Bus Polska wspiera swoich klientów, oferując im dodatkowo szkolenie z techniki jazdy dla kierowców. Wsparcie kierowcy oferowane jest przez lokalny zespół doradców – MAN Academy i wykorzystuje dane zgromadzone w ramach usługi Perform. Dzięki usłudze Perform oraz analizom i wskazówkom udzielanym kierowcom podczas szkolenia, firmy mogą zoptymalizować wydajność floty oraz trwale obniżyć koszty paliwa i koszty eksploatacji floty.
Dzięki telematyce MAN klienci mogą, niezależnie od wielkości floty, zarządzać nią w przejrzysty i ekonomiczny sposób. Poszczególne usługi są rezerwowane na pojazd – bez okresu umowy, a więc z elastycznością i możliwością dezaktywacji z dnia na dzień, lub z warunkami umowy na 12 lub 36 miesięcy z atrakcyjnymi korzyściami cenowymi.
– MAN od ponad trzech lat oferuje testowanie wszystkich dostępnych dla danego typu pojazdu usług przez trzy miesiące za darmo – dodaje przedstawicielka MAN Truck & Bus Polska. – Ta forma kampanii dotyczy wszystkich nowych i dotychczasowych klientów MAN DigitalServices, którzy nie zarezerwowali jeszcze/obecnie żadnej z płatnych usług oferowanych przez MAN-a za pośrednictwem platformy RIO. Zauważamy, że im mniejsza flota, tym większe zainteresowanie naszymi usługami i wykorzystaniem już fabrycznie zamontowanego modułu (OBU).

To nie wszystko – dla nowej generacji pojazdów (MY2020, MY2022, MY2024) MAN DigitalServices oferuje zdalne doposażenie pojazdów w dodatkowe funkcje (MAN Now) bez wizyty w serwisie MAN, po prostu bezprzewodowo przez mobilny Internet. Od najprostszych, jak aktualizacja mapy czy wgranie dodatkowego języka do systemu Infotainment, po programy jazdy (np. MAN EfficientRoll), oprogramowania skrzyni TipMatic (MAN TipMatic Efficiency, MAN TipMatic Performance, MAN TipMatic Offroad itp.), rozpoznanie języka w systemie wskaźników po włożonej karcie kierowcy (MAN Language Recognition), czy wyłączenie pojazdu na biegu jałowym po czterech minutach (MAN IdleShutdown). Jeśli po stronie pojazdu spełnione są warunki techniczne (decyduje wersja oprogramowania), to wybrana przez klienta funkcja jest automatycznie transferowana do pojazdu wkrótce po dokonaniu rezerwacji. Kierowca instaluje daną aktualizację w czasie krótszym niż 10 minut, korzystając z przewodnika po procesie. Niektóre funkcje są instalowane w pełni automatycznie – bez udziału kierowcy i bez wpływu na bieżące prowadzenie pojazdu. Po zainstalowaniu funkcja jest na stałe dostępna i do wyboru w menu pojazdu.
– Aktualnie możliwe do bezprzewodowego doposażenia funkcje nastawione są na poprawę wydajności oraz bezpieczeństwo i większy komfort pracy kierowcy – wyjaśnia Emilia Bilska. – Z całego portfolio usług cyfrowych MAN Digital Service za darmo, przez cały okres użytkowania pojazdu oferowane jest MAN ServiceCare „S”, dla wszystkich typów pojazdów oraz aplikacje Pocket Fleet dla menedżera floty i MAN DriverApp dla kierowców.

Na targach IAA w Hanowerze premierę miała usługa MAN SimplePay, która stanowi platformę, na której cyfrowo przechowywane są karty paliwowe oraz gromadzone są koszty operacyjne, co zapewnia pełną przejrzystość wszystkich procesów.
– Obecnie w pojazdach zwykle znajduje się kilka kart paliwowych różnych dostawców lub usługi opłaca się gotówką – komentuje specjalista ds. produktu MAN Digital Services. – Następnie menedżer floty wprowadza do swojego systemu rachunki i transakcje od różnych dostawców, przypisuje je do poszczególnych pojazdów i porównuje z ogólnym rozliczeniem. Oznacza to czasochłonną, ręczną pracę. Dostępność i zakres usługi MAN SimplePay zależy od modelu pojazdu i oferuje automatycznie wyświetlane dane transakcyjne z kart paliwowych w rozbiciu na każdy pojazd. Ułatwia to codzienną pracę administracyjną i identyfikację potencjalnych oszczędności – nawet w przypadku pojazdów innych producentów. W MAN SimplePay obecnie można przechowywać karty paliwowe UTA Edenred. Sieć partnerska MAN SimplePay jest stale poszerzana. Obejmuje również Travis, który zapewnia użytkownikom dostęp do kompleksowych usług związanych z pojazdami, takich jak mycie i transakcje parkingowe.
Z MAN SimplePay kierowca w aplikacji MAN Driver będzie miał wkrótce możliwość bezkontaktowej realizacji transakcji związanych z paliwem. Fizyczne karty paliwowe przejdą niebawem do przeszłości.

– Niewątpliwą zaletą platformy telematycznej RIO są połączenia partnerskie, w ramach których klient może łatwo udostępnić dane partnerom łańcucha logistycznego, np. Sixfold, project44, lub w przypadku floty mieszanej dodać lokalizację pojazdów innych marek niż MAN do mapy RIO (Scania Connect, Volvo Connect, Schmitz Cargobull Connect, KRONE, Schwarzmüller), bez konieczności montowania RIOBox. Dzięki współpracy partnerskiej RIO może obsługiwać pojazdy innych producentów, co jeszcze lepiej wspiera klienta z mieszaną flotą w jego codziennej działalności – podsumowuje Emilia Bilska z MAN Truck & Bus Polska.

Usługa cyfrowa MAN ServiceCare „S” jest oferowana za darmo dla wszystkich typów pojazdów przez cały okres użytkowania Fot. MAN

 

Trimble Transportation

Trimble Transportation specjalizuje się w zakresie innowacji technologicznych w sektorze transportu ciężkiego, upraszczając proces łańcucha dostaw. Firma oferuje rozwiązania, które dostarczają konkretne i rzeczywiste dane, które przyczyniają się do zwiększenia zysków operacyjnych firm transportowych. Projektuje systemy i aplikacje, dzięki którym ogromne ilości danych wejściowych stają się zrozumiałe i przejrzyste. Aby to zrealizować, wykorzystuje szereg najbardziej zaawansowanych technologii, takich jak: Android, blockchain, edge analytics, IoT
Oferuje m.in. Truck4U - montowane na stałe urządzenie pokładowe w formacie DIN bez funkcji audiowizualnych. Wykonuje zadania w zakresie zarządzania flotą, a interakcja z szoferem ogranicza się do zidentyfikowania cyfrowej karty kierowcy. Wszystkie uzyskane informacje są udostępniane w czasie rzeczywistym poprzez firmowe aplikacje i usługi online. Trimble oferuje urządzenie Truck4U standardowo z własnym pakietem przesyłania danych.
Truck4U działa niezależnie i zapewnia: bezprzewodową funkcję track & trace w czasie rzeczywistym, analizę danych FMS i stylu jazdy, monitorowanie przestrzegania przepisów regulujących czas jazdy (wymagane bezpośrednie połączenie z tachografem), zdalne pobieranie danych z tachografu, pobieranie danych z zewnętrznego czytnika kart, monitorowanie czujników, blokadę zapłonu i punkt dostępowy WiFi

Urządzenie pokładowe Trimble Truck4U Fot. Trimble

 
TAM Trimble App Manager to innowacyjne rozwiązanie umożliwiające zarządzanie urządzeniami mobilnymi z Androidem za pomocą jednego, wydajnego systemu (EMM) dla floty transportowej. Dostarcza kierowcom otwarty system, który jest bezpieczny, modułowy, skalowalny i rozwojowy. TAM zapewnia administratorowi pełną kontrolę nad urządzeniem i aplikacjami, które są na nim zainstalowane. System jest w pełni konfigurowalny i dostosowuje się do potrzeb firmy transportowej, niezależnie od wielkości jej floty.

TAM Trimble App Manager umożliwia zarządzanie urządzeniami mobilnymi z Androidem za pomocą jednego systemu (EMM) Fot. Trimble

 
System nawigacji CoPilot - dzięki narzędziu do optymalizacji trasy kierowcy otrzymują precyzyjne wskazówki, a także powiadomienia o przekroczeniu prędkości, niskim moście, ograniczeniach na drodze i ograniczeniu masy w celu utrzymania bezpieczeństwa, zgodności i efektywności paliwowej. Dzięki potężnemu algorytmowi routingu PC*MILER, CoPilot Truck zapewnia spójność operacyjną w całej firmie od biura do kabiny ciągnika.
Główne zalety systemu: łatwy w użyciu interfejs z widokami bezpieczeństwa 2D, 3D i kierowcy, jasne wskazówki na złożonych skrzyżowaniach, konfigurowalne profile pojazdów, aby uniknąć stref zabronionych i niskich mostów, trasowanie specyficzne dla obciążenia, szybkie i automatyczne obliczanie trasy, baza ponad 7 milionów punktów szczególnych dla ciężarówek, alerty prędkości w kabinie powiadamiają kierowców o przekroczeniu ograniczeń prędkości, korytarzowanie dla samochodów ciężarowych w celu zwiększenia bezpieczeństwa, zgodności i wydajności tras

Trimble: system nawigacji CoPilot Fot. Trimble

 
– W dzisiejszych realiach ciężko wyobrazić sobie sprawne i efektywne zarządzanie firmą transportową, bez wsparcia zaawansowanych systemów teleinformatycznych – mówi Karol Broniek, project manager Poland Trimble. – Niezależnie, czy są to systemy do zarządzania zleceniami transportowymi, systemy monitorowania stanu floty lub chociażby proaktywne rozwiązania Video Intelligence, oparte na mechanizmach sztucznej inteligencji – każde z tych produktów przynosi wymierne korzyści w holistycznym procesie usług transportowych. Warunek sukcesu w tym procesie jest jeden: świadomość dotycząca znaczenia posiadanych danych, jakie te systemy są w stanie generować oraz umiejętność ich przetwarzania. Odpowiednia organizacja danych pozwala na zwiększenie efektywności świadczonych usług transportowych. Portfolio produktów oferowanych przez Trimble Transportation umożliwia osiągnięcie tego celu w łatwy i praktyczny sposób.
FleetCockpit, czyli nasza flagowa aplikacja dedykowana dla dyspozytorów, gromadzi dane z komputerów pokładowych oferowanych przez firmę Trimble i prezentuje je w jednym widoku. Wszystkie informacje dotyczące informacji w czasie rzeczywistym, jak również dane historyczne są wyświetlane ze wszystkimi szczegółami wraz z graficzną prezentacją wszystkich aktywności kierowcy.
Doskonale zdajemy sobie sprawę, jak dużą rolę w koszyku kosztów każdej firmy transportowej stanowią te związane z gospodarką paliwową. Performance Portal oferuje kompleksowy przegląd wszystkich danych systemu zarządzania flotą (FMS) związanych ze stylem jazdy. Konfigurowalne wskaźniki KPI, takie jak wykorzystanie tempomatu, prędkość, czas postoju, sposób hamowania i rodzaj transportu, pozwalają monitorować i zarządzać zużyciem paliwa. Wydajność jazdy i zużycie paliwa można wizualizować za pomocą przyjaznych użytkownikowi pulpitów nawigacyjnych. Dostęp do danych umożliwia szkolenie kierowców i poprawę ich stylu jazdy, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa i do optymalizacji wydajności floty
Przykładamy ogromną wagę do ciągłej poprawy bezpieczeństwa pracy kierowcy. Nasz system wideorejestratorów Video Intelligence ostrzega kierowców w kabinie o niebezpiecznych praktykach jazdy, takich jak zmęczenie, rozproszenie uwagi i korzystanie z telefonu komórkowego. Te delikatne ostrzeżenia zapewniają natychmiastową informację zwrotną dla kierowców, zachęcając ich do skorygowania niebezpiecznych praktyk. DashCam firmy Trimble pozwala również na bezpośrednie zmniejszenie kosztów postępowania sądowego. Dzięki możliwości pobrania niepodważalnego dowodu rzeczowego w postaci nagrania z kamery, unikamy kosztownych sporów sądowych, wzrostu składek ubezpieczeniowych. Dajemy także kierowcom pewność, że mogą po prostu skupić się na swojej pracy, czyli prowadzeniu zestawu.

Karol Broniek, project manager Poland Trimble Fot. Trimble

 

ZMPD

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce jako oficjalny partner Toll4Europe, największego w Europie dostawcy usług EETS oferuje interoperacyjne urządzenie ZMPDBox do poboru opłat drogowych w aż 19 domenach płatniczych.
– W tym roku uruchomiliśmy usługę poboru opłat na Słowenii, Słowacji, a także w Niemczech dla pojazdów o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony – informuje Maciej Borowski, kierownik zespołu ds. opłat drogowych ZMPD. – Natomiast już w pierwszym kwartale 2025 roku dostępne będą Czechy.
ZMPDBox posiada w swojej ofercie usługę rozliczania opłat drogowych w następujących obszarach: Słowenia, Słowacja, Polska, Niemcy, Francja, Belgia, Włochy, Austria, Węgry, Bułgaria, Hiszpania, Portugalia, Szwajcaria, Lichtenstein, Dania (most Storebaelt), Szwecja (most Oresund), Liefkenshoek Tunel (Belgia), Warnowtunnel (Niemcy), Herrentunnel (Niemcy).

– Stabilność, przejrzyste i bezpieczne warunki handlowe oraz stały kontakt z klientem to nasze kluczowe wyróżniki – zapewnia Maciej Borowski. – Oferujemy korzystną umowę w trybie odroczonej płatności i jedne z najbardziej dogodnych prowizji na rynku. Gwarantujemy programy rabatowe, wsparcie merytoryczne, techniczne, a także pomoc w postępowaniach odwoławczych od mandatów karnych.
Urządzenie ZMPDBox jest proste w obsłudze. Posiada czytelny wyświetlacz, możliwość zasilania z gniazda zapalniczki samochodowej lub przez bezpośrednie podłączenie do instalacji elektrycznej w pojeździe, czuły i precyzyjny, 12-kanałowy odbiornik GPS, który jest połączony z zewnętrzną anteną oraz awaryjne zasilanie.
– Możliwość wglądu do historii przejazdów zawartych na portalu fakturowym pozwala na weryfikację wszystkich transakcji zawartych w dokumencie sprzedaży, dzięki czemu wszystkie rozliczenia są klarowne i przejrzyste – kontynuuje przedstawiciel ZMPD. – Specyfiką branży transportowej jest zorganizowana działalność przedsiębiorcy na wielu płaszczyznach w tym samym czasie. Dlatego wielką zaletą ZMPD jest kompleksowość świadczonych usług. Wraz z rozliczaniem za naszym pośrednictwem opłat drogowych, klienci mają u nas możliwość obniżenia kosztów poprzez usługę zwrotu podatku VAT zawartego w opłatach drogowych oraz bezgotówkowy zakup paliwa w konkurencyjnej cenie za pomocą karty flotowej AVIA CARD, którą również mamy w swojej ofercie. Mając do czynienia z dynamiczną branżą jaką jest transport drogowy towarów stawiamy sobie za główny cel dostosowanie swoich usług i jakości ich świadczenia pod wymagania klienta. Skupiamy się przede wszystkim na udostępnianiu klientowi w jak najszybszym czasie możliwości rozliczania opłat drogowych w kolejnych krajach, które przystępują do EETS.
Stawiamy na stały kontakt z klientem i zapewniamy szybką reakcję dzięki temu, że dla każdego klienta dedykowany jest opiekun handlowy.
W transporcie towarowym nie ma czasu na opóźnienia, dlatego u nas klient otrzymuje urządzenie pokładowe błyskawicznie, zaraz po podpisaniu umowy.
Postęp technologiczny gwarantuje dalszy rozwój elektronicznego systemu poboru opłat drogowych. W przyszłości spodziewamy się nowych, innowacyjnych rozwiązań. Natomiast obecnie kierujemy naszą uwagę przede wszystkim na przewoźnika i wymagania jakie są mu stawiane. Sprawnie reagujemy na każdą nową regulację i kolejne zmiany w systemie naliczania opłat drogowych, wprowadzane przez operatorów poszczególnych krajów, aby dostosować ofertę ZMPDBox do obecnych warunków wykonywania transportu międzynarodowego.
Nasze ogromne doświadczenie w bezpośredniej obsłudze klienta w systemach opłat drogowych (viaTOLL, Satellic) skłoniło nas do szukania i oferowania przewoźnikom najdogodniejszych dla nich rozwiązań w obszarach rozliczania europejskich opłat drogowych. Bez wahania postawiliśmy na wygodę i bezpieczeństwo jaką oferują przewoźnikom urządzenia europejskiego systemu poboru opłat drogowych (EETS) i cały czas przekonujemy „opornych przewoźników” do tego typu rozwiązań. Czy nie lepiej zastąpić wiele krajowych urządzeń do poboru opłat drogowych jednym – oczywiście, że lepiej i wygodniej. Takim właśnie urządzeniem jest nasz ZMPDBox.
Podam jedynie trzy najważniejsze elementy pokazujące wygodę jaką oferuje ZMPDBox. Zacznę od najprostszej rzeczy - włączenia urządzenia. Zdarza się często, że kierowcy właściwie w ostatnim momencie przekraczając granicę danego państwa lub nawet będąc już w nim włączają lokalne urządzenia do poboru opłat drogowych co niestety może prowadzić do naruszeń i skutkować wysokimi mandatami, ponieważ pojazdy w tym czasie znajdują się już na odcinkach dróg płatnych. Wiele urządzeń to też wiele wtyczek do ich włączenia - możliwość niekontrolowanego odłączenia się urządzenia od zasilania jest właściwie nieograniczona - jedno urządzenie – to jedna wtyczka.
W przypadku awarii lokalnego urządzenia czeka przewoźnika dość uciążliwa procedura zgłoszenia problemu technicznego w każdym z krajów – jedno urządzanie jedna infolinia techniczna.
Wiele urządzeń to wielu oddzielnych wystawców faktur i wiele oddzielnych płatności do pilnowania – jedno urządzenie jeden wystawca faktur, jeden portal do ich pobrania. (red)

ZMPD, jako oficjalny partner Toll4Europe, oferuje urządzenie ZMPDBox do poboru opłat drogowych w 19 domenach płatniczych Fot. ZMPD

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.