Fot. MAN
• Ciągniki siodłowe MAN od roku modelowego 2025 o niższym nawet o 4 procent zużyciu paliwa i emisji CO2
• Nowy silnik D30, nowa skrzynia biegów, zoptymalizowana aerodynamika, nowe hamulce
• Lepsza izolacja akustyczna, nowe funkcje wyświetlacza, nowa kolorystyka wnętrza
• Uproszczona konfiguracja pojazdu i bezprzewodowe programowanie funkcji nadwozia
• SimplePay: przejrzystość kosztów
Na targach IAA Transportation 2024 MAN Lion wkroczył w rok modelowy 2025 – z jeszcze większą wydajnością i komfortem jazdy. Głównym efektem innowacji jest zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 4 procent. Inżynierowie MAN zrealizowali to przede wszystkim dzięki nowemu układowi napędowemu D30 PowerLion i środkom aerodynamicznym.
Daje to podwójny potencjał oszczędności: na przykład w świetle obowiązującej od 1 stycznia 2024 r. w Niemczech, Austrii i Danii klasyfikacji opłat drogowych opartej na CO2, odpowiednio obniżona stawka opłaty drogowej dla pojazdu o niskim zużyciu paliwa może oznaczać oszczędności rzędu kilku tysięcy euro w całym okresie jego eksploatacji.
– Nasz nowy, wysoce wydajny układ napędowy PowerLion z nowym silnikiem D30 i nową skrzynią biegów MAN TipMatic 14 jest kluczem do rentowności działalności transportowej naszych klientów – mówi Friedrich Baumann, członek zarządu ds. sprzedaży i rozwiązań dla klientów w MAN Truck & Bus. – Opiera się on na wspólnej platformie komponentowej TRATON GROUP i jest namacalnym wynikiem intensywnej współpracy między naszymi działami rozwoju. Bo nawet jeśli w dłuższej perspektywie będziemy postrzegać napęd elektryczny jako główną technologię w drogowym transporcie towarowym, olej napędowy będzie nadal odgrywał ważną rolę w drodze do celu. Każdy zaoszczędzony litr paliwa zmniejsza emisjęCO2 i koszty ponoszone przez firmy transportowe. To z kolei ułatwia naszym klientom przestawienie swoich flot na technologie bezemisyjne.
Silnik D30: najwyższe noty za ekonomikę
Jak zapewnia producent, nowy silnik D3066 (w skrócie D30) o maksymalnej sprawności ponad 50% i najniższym w swojej klasie zużyciu paliwa jest jednym z najbardziej zaawansowanych silników do pojazdów użytkowych na świecie. Całkowicie nowo opracowana jednostka napędowa zastąpi dotychczas dostępne serie silników D26 i D15 we wszystkich ciągnikach siodłowych MAN 4x2 na normalnych, łącznie z niskopodwoziowymi. D30 jest dostępny w sześciu poziomach mocy od 380 do 560 KM (2.100 do 2.800 Nm).
Harmonijne współdziałanie układu wtryskowego XPI Common Rail o ciśnieniu wtrysku do 1.800 barów i 10-otworowych dyszach wtryskowych z zoptymalizowanym turbodoładowaniem z dwiema geometriami ładowania zależnymi od zakresu mocy w znacznym stopniu przyczynia się do osiągnięcia wysokiej sprawności motoru D30.
Nowy silnik wysokoprężny z podwójnym układem oczyszczania spalin SCR jest zawsze łączony z nowo opracowaną skrzynią biegów MAN TipMatic 14. Opcje układu napędowego D30 PowerLion obejmują wysokowydajny hamulec silnikowy CRB (Compression Release Brake) o mocy do 355 kW, zwalniacz 47 o sile hamowania do 4.700 Nm, który można odłączyć w celu dalszego zmniejszenia zużycia paliwa, a także szeroką gamę przystawek odbioru mocy do szerokiego zakresu urządzeń, takich jak pompy hydrauliczne lub sprężarki.
Inteligentna zmiana biegów
Lżejsza od poprzedniczki o 60 kg, nowa skrzynia biegów MAN TipMatic 14 również skorzystała z połączonej wiedzy technologicznej GRUPY TRATON podczas swojego rozwoju i w przyszłości zastąpi poprzednią skrzynię biegów MAN TipMatic 12 we wszystkich standardowych ciągnikach siodłowych tej marki w ciężkich seriach.
Nowa skrzynia TipMatic ma 14 biegów do przodu i dwa biegi wsteczne, z sześcioma dodatkowymi biegami wstecznymi, które w razie potrzeby można aktywować bezprzewodowo za pomocą MAN Now. Oznacza to, że w razie potrzeby możliwe są również wyższe prędkości nawrotne. Jednocześnie TipMatic 14 pozwala na precyzyjne (czułe) manewrowanie przy niskich prędkościach i zamkniętym sprzęgle. Zautomatyzowana skrzynia automatycznie przejmuje uruchamianie sprzęgła i zmianę biegów. Sterowany programowo system zawsze określa optymalną strategię ruszania i zmiany biegów w połączeniu z wykrywaniem obciążenia i przechyłu.
Nowy olej przekładniowy MOTION (klasyfikacja SAE: 75 W) sprzyja oszczędzaniu paliwa, dzięki zoptymalizowanym właściwościom smarnym. Z kolei nowy stabilizator poprzeczny MAN EasyStart z funkcją pełzania zapewnia dodatkowe wsparcie dla płynnej powolnej jazdy.
Innowacyjna funkcja SmartShifting umożliwia szczególnie szybką zmianę biegów przy minimalnych przerwach w sile pociągowej, co w razie potrzeby zwiększa wydajność. Kolejnym ważnym czynnikiem zmieniającym zasady działania w zakresie potencjalnych oszczędności paliwa jest odejście od konstrukcji z napędem bezpośrednim na rzecz skrzyni biegów z nadbiegiem – zwłaszcza w połączeniu z tempomatem MAN EfficientCruise GPS i funkcją Predictive Drive, która jest szczególnie predykcyjna.
Jak wskazuje producent, dzięki nowej przekładni TipMatic 14 użytkownicy korzystają również z długiej żywotności, niskich kosztów konserwacji i wysokiego momentu hamowania ciągłego do 4.700 niutonometrów w przypadku retardera 47.
Nowe hamulce i zoptymalizowana aerodynamika
MAN zaprezentował również nową wersję hamulców dla wariantów samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej 18 ton lub większej. Wewnętrznie wentylowane tarcze pneumatycznie uruchamianych hamulców zapewniają optymalne odprowadzanie ciepła, co przekłada się na długotrwałą wysoką skuteczność hamowania. W nowym systemie powrotu klocków hamulcowych są one automatycznie odsuwane od tarczy hamulcowej za pomocą elementów sprężynowych po zwolnieniu hamulca, dzięki czemu nie jest generowany resztkowy moment tarcia. To dodatkowo zmniejsza zużycie klocków, hałas i spalanie.
Zespół projektowy MAN nadał ciężkim lwom nowy wygląd: gumowe krawędzie nowego opcjonalnego panelowania ramy do ciągników siodłowych TGX i TGS po prawej i lewej stronie zmniejszają szczeliny powietrzne. Zmniejsza to turbulencje i opór powietrza, a co za tym idzie zużycie paliwa. Nowe, aerodynamiczne panele podwozia przed przednią osią poprawiają również przepływ powietrza wokół ciągników siodłowych D30 serii TGX. W samochodach bez osłony podwozia przedłużona krawędź spojlera na przedniej osłonie przeciwnajazdowej zapewnia lepszy przepływ powietrza wokół podwozia. Opcjonalnie dostępna jest również nowa osłona chłodnicy.
Poprawa ergonomii, funkcjonalności i wzornictwa
W roku modelowym 2025 w pełni cyfrowy zestaw wskaźników oferuje nowe funkcje, takie jak wyświetlacz masy brutto zespołu pojazdów. Kolorowy wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala w zestawie wskaźników Professional ma nowy wzór. Kolejna nowość: sekwencja informacyjna uruchamiania dostarcza najważniejszych informacji zaraz po wejściu do środka - bez konieczności włączania zapłonu. Z kolei dzięki nowemu, uśpionemu trybowi wyświetlania ze zredukowanym wyświetlaczem informacyjnym kierowca może jeszcze lepiej skoncentrować się na ruchu drogowym za kierownicą.
Ponadto ulepszona izolacja akustyczna zapewnia jeszcze więcej ciszy i spokoju w kabinie: dźwiękoszczelna przednia szyba zmniejsza poziom hałasu wewnątrz dzięki akustycznej warstwie pośredniej o grubości 0,81 mm, a obudowa układu napędowego D30 PowerLion zmniejsza hałas emitowany przez silnik zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Wewnątrz kabiny wprowadzono również nowe kombinacje kolorystyczne i akcenty w kolorach Desert Beige, Tuscan Red i Moon Grey ze srebrem.
Znormalizowana rama
Od roku modelowego 2025 dostępnych będzie również 16 znormalizowanych układów podstawowych, zapewniających jednolitą konstrukcję komponentów na ramie, w oparciu o typowe zastosowania ciągnika siodłowego 4x2 o normalnej wysokości i niskopodłogowego. Dzięki temu konfiguracja, konserwacja, naprawa, rozmieszczenie zbiorników i modernizacja są jeszcze łatwiejsze. Również nowe zbiorniki kombinowane z wewnętrznie wydzieloną przestrzenią na 690 litrów oleju napędowego i 165 litrów AdBlue optymalnie wykorzystują przestrzeń montażową. Kolejna innowacja konstrukcyjna: przeprojektowana przednia osłona przeciwnajazdowa i solidne zawieszenie wahadłowe na najniższym poziomie podstawowym, które wcześniej było zarezerwowane dla serii traction.
SimplePay: prosta obsługa i przejrzystość kosztów
Dzięki SimplePay menedżerowie flot mają pod kontrolą koszty floty MAN lub mieszanej, cyfrowo przechowując karty tankowania i ładowania na platformie i przypisując je do każdego pojazdu (normy emisji 5 i 6). Serwis, który jest dostępny w wielu krajach, zapewnia przyjazny dla użytkownika przegląd na platformie RIO. Od targów IAA 2024 dostępne są usługi tankowania, parkowania, mycia, czyszczenia zbiorników oraz cyfrowo zapisany limit kredytowy na wypadek awarii. Dzięki SimplePay procesy tankowania można autoryzować za pomocą aplikacji MAN Driver lub systemu multimedialnego MAN, a miejsca parkingowe i myjnie samochodowe można wcześniej zarezerwować i opłacić za pomocą aplikacji Driver. W przypadku awarii, SimplePay może być również wykorzystany do przechowywania cyfrowej alokacji budżetu na pokrycie wszelkich poniesionych kosztów naprawy. (red)
Fot. MAN